Shams Tabrizi
- Traducere automată
Shams-i Tabrīzī ( persană : شمس تبریزی ) sau Shams al-Din Mohammad (1185–1248) a fost un poet persan [1] shafiit [1] , [2] care este creditat ca instructor spiritual al lui Mewlānā Jalāl ad- Dīn Muhammad Balkhi , cunoscut și sub numele de Rumi și este menționat cu mare venerație în colecția poetică a lui Rumi, în special Diwan-i Shams-i Tabrīzī (Operele lui Shams din Tabriz) . Tradiția spune că Shams l-a învățat pe Rumi în izolare în Konya pentru o perioadă de patruzeci de zile, înainte de a fugi la Damasc . Mormântul lui Shams-i Tabrīzī a fost recent nominalizat pentru a fi aSitul Patrimoniului Mondial UNESCO.
Shams-e-Tabrīzī Bustul lui Shams în Khoy, Iran Născut 1185
Tabriz , IranDecedat 1248 (62-63 de ani)
Khoy , IranLoc de odihnă Khoy , Iran Ocupaţie Țesător, poet, filozof, profesor, Cuprins
Viaţă
Bol de reflecții , începutul secolului al XIII-lea. Muzeul Brooklyn .
Potrivit lui Sipah Salar , un devotat și prieten intim al lui Rumi, care a petrecut patruzeci de zile cu el, Shams era fiul imamului Ala al-Din. Într-o lucrare intitulată Manāqib al-'arifīn ( Elogiile gnosticilor ), Aflaki îl numește pe un anume 'Ali ca tatăl lui Shams-i Tabrīzī și pe bunicul lui Malikdad. Aparent, bazându-și calculele pe Maqālāt ( Conversații ) lui Haji Bektash Veli , Aflaki sugerează că Shams a sosit în Konya la vârsta de șaizeci de ani. Cu toate acestea, diverși savanți au pus la îndoială fiabilitatea lui Aflaki. [3]
Shams a primit educația în Tabriz și a fost un discipol al lui Baba Kamal al-Din Jumdi. Înainte de a-l întâlni pe Rumi, se pare că a călătorit din loc în loc țesând coșuri și vânzând brâuri pentru a-și câștiga existența. [4] În ciuda ocupației sale de țesător, Shams a primit epitetul de „brodor” ( zarduz ) în diverse relatări biografice, inclusiv cea a istoricului persan Dawlatshah Samarqandi . Aceasta însă nu este ocupația enumerată de Haji Bektash Veli în Maqālat și a fost mai degrabă epitetul dat imamului ismailit Shams al-din Muhammad, care a lucrat ca broder în timp ce locuia în anonimat în Tabriz. Transferul epitetului în biografia mentorului lui Rumi sugerează că biografia acestui imam trebuie să fi fost cunoscută de biografii lui Shams-i Tabrīzī. Cu toate acestea, specificul modului în care a avut loc acest transfer nu sunt încă cunoscute. [3]
Prima întâlnire a lui Shams cu Rumi
La 15 noiembrie 1244, un bărbat în costum negru din cap până în picioare a venit la faimosul han al Negustorilor de zahăr din Konya. Numele lui era Shams Tabrizi. Pretindea că este un negustor ambulant. După cum se spunea în cartea lui Haji Bektash Veli, „Makalat”, el căuta ceva ce urma să găsească în Konya. În cele din urmă, l-a găsit pe Rumi călare pe un cal.
Într-o zi, Rumi citea lângă un teanc mare de cărți. Shams Tabriz, trecând pe lângă el, l-a întrebat: — Ce faci? Rumi a răspuns batjocoritor: „Ceva ce nu poți înțelege”. (Aceasta este o cunoaștere care nu poate fi înțeleasă de cei neînvățați.) Auzind asta, Shams a aruncat teancul de cărți într-un bazin de apă din apropiere. Rumi a salvat în grabă cărțile și spre surprinderea lui erau toate uscate. Rumi l-a întrebat apoi pe Shams: „Ce este asta?” La care Shams a răspuns: „Mowlana, asta nu poți înțelege”. (Aceasta este cunoștințe care nu pot fi înțelese de cei învățați.)
O a doua versiune a poveștii îl are pe Shams care trece pe lângă Rumi , care din nou citește o carte. Rumi îl consideră un străin needucat. Shams îl întreabă pe Rumi ce face, la care Rumi răspunde: „Ceva ce nu înțelegi!” În acel moment, cărțile iau brusc foc și Rumi îi cere lui Shams să explice ce s-a întâmplat. Răspunsul lui a fost: „Ceva ce nu înțelegi”. [5]
O altă versiune a primei întâlniri este aceasta: în piața din Konya, printre tarabele de bumbac, vânzătorii de zahăr și standurile de legume, Rumi a călărit pe stradă, înconjurat de studenții săi. Shams apucă frâiele măgarului său și l-a provocat nepoliticos pe stăpân cu două întrebări. „Cine a fost cel mai mare mistic, Bayazid [un sfânt sufi] sau Mahomed?” întrebă Shams: „Ce întrebare ciudată! „Mahomed este mai mare decât toți sfinții”, a răspuns Rumi. „Deci atunci de ce Mahomed i-a spus lui Dumnezeu: „Nu te-am cunoscut așa cum ar fi trebuit”, în timp ce Bayazid a proclamat: „Slavă mie! Cât de înaltă este Slava mea! [adică el a pretins statutul lui Dumnezeu însuși]?" Rumi a explicat că Muhammad era cel mai mare dintre cei doi, deoarece Bayazid putea fi umplut la capacitate maximă printr-o singură experiență de binecuvântări divine. S-a pierdut complet și a fost plin de Dumnezeu. Capacitatea lui Muhammad era nelimitată și nu putea fi niciodată umplută. Dorința lui era nesfârșită și îi era mereu sete. Cu fiecare clipă s-a apropiat de Dumnezeu și apoi a regretat starea sa îndepărtată de mai înainte. Din acest motiv el a spus: „Nu te-am cunoscut niciodată așa cum ar fi trebuit”. S-a consemnat că, după acest schimb de cuvinte, Rumi a simțit o fereastră deschisă în vârful capului și a văzut fumul urcându-se la cer. A strigat, a căzut la pământ și și-a pierdut cunoștința timp de o oră. Shams, auzind aceste răspunsuri, și-a dat seama că era față în față cu obiectul dorului său, cel pe care se rugase lui Dumnezeu să-l trimită. Când Rumi s-a trezit, l-a luat de mână pe Shams, iar cei doi s-au întors împreună pe jos la școala lui Rumi. Capacitatea era nelimitată și nu putea fi niciodată umplută. Dorința lui era nesfârșită și îi era mereu sete. Cu fiecare clipă s-a apropiat de Dumnezeu și apoi a regretat starea sa îndepărtată de mai înainte. Din acest motiv el a spus: „Nu te-am cunoscut niciodată așa cum ar fi trebuit”. S-a consemnat că, după acest schimb de cuvinte, Rumi a simțit o fereastră deschisă în vârful capului și a văzut fumul urcându-se la cer. A strigat, a căzut la pământ și și-a pierdut cunoștința timp de o oră. Shams, auzind aceste răspunsuri, și-a dat seama că era față în față cu obiectul dorului său, cel pe care se rugase lui Dumnezeu să-l trimită. Când Rumi s-a trezit, l-a luat de mână pe Shams, iar cei doi s-au întors împreună pe jos la școala lui Rumi. Capacitatea era nelimitată și nu putea fi niciodată umplută. Dorința lui era nesfârșită și îi era mereu sete. Cu fiecare clipă s-a apropiat de Dumnezeu și apoi a regretat starea sa îndepărtată de mai înainte. Din acest motiv el a spus: „Nu te-am cunoscut niciodată așa cum ar fi trebuit”. S-a consemnat că, după acest schimb de cuvinte, Rumi a simțit o fereastră deschisă în vârful capului și a văzut fumul urcându-se la cer. A strigat, a căzut la pământ și și-a pierdut cunoștința timp de o oră. Shams, auzind aceste răspunsuri, și-a dat seama că era față în față cu obiectul dorului său, cel pe care se rugase lui Dumnezeu să-l trimită. Când Rumi s-a trezit, l-a luat de mână pe Shams, iar cei doi s-au întors împreună pe jos la școala lui Rumi. iar apoi a regretat fosta lui stare îndepărtată. Din acest motiv el a spus: „Nu te-am cunoscut niciodată așa cum ar fi trebuit”. S-a consemnat că, după acest schimb de cuvinte, Rumi a simțit o fereastră deschisă în vârful capului și a văzut fumul urcându-se la cer. A strigat, a căzut la pământ și și-a pierdut cunoștința timp de o oră. Shams, auzind aceste răspunsuri, și-a dat seama că era față în față cu obiectul dorului său, cel pe care se rugase lui Dumnezeu să-l trimită. Când Rumi s-a trezit, l-a luat de mână pe Shams, iar cei doi s-au întors împreună pe jos la școala lui Rumi. iar apoi a regretat fosta lui stare îndepărtată. Din acest motiv el a spus: „Nu te-am cunoscut niciodată așa cum ar fi trebuit”. S-a consemnat că, după acest schimb de cuvinte, Rumi a simțit o fereastră deschisă în vârful capului și a văzut fumul urcându-se la cer. A strigat, a căzut la pământ și și-a pierdut cunoștința timp de o oră. Shams, auzind aceste răspunsuri, și-a dat seama că era față în față cu obiectul dorului său, cel pe care se rugase lui Dumnezeu să-l trimită. Când Rumi s-a trezit, l-a luat de mână pe Shams, iar cei doi s-au întors împreună pe jos la școala lui Rumi. și și-a pierdut cunoștința timp de o oră. Shams, auzind aceste răspunsuri, și-a dat seama că era față în față cu obiectul dorului său, cel pe care se rugase lui Dumnezeu să-l trimită. Când Rumi s-a trezit, l-a luat de mână pe Shams, iar cei doi s-au întors împreună pe jos la școala lui Rumi. și și-a pierdut cunoștința timp de o oră. Shams, auzind aceste răspunsuri, și-a dat seama că era față în față cu obiectul dorului său, cel pe care se rugase lui Dumnezeu să-l trimită. Când Rumi s-a trezit, l-a luat de mână pe Shams, iar cei doi s-au întors împreună pe jos la școala lui Rumi.
După câțiva ani cu Rumi în Konya, Shams a plecat și s-a stabilit în Khoy . Pe măsură ce anii au trecut, Rumi i-a atribuit lui Shams din ce în ce mai mult din propria sa poezie ca semn al iubirii pentru prietenul și maestrul său plecat. În poezia lui Rumi, Shams devine un ghid al iubirii lui Allah (Creatorul) pentru omenire; Shams era un soare ("Shams" înseamnă "Soare" în arabă) care strălucea Lumina Soarelui ca ghid pentru calea cea dreaptă, risipind întunericul din inima, mintea și corpul lui Rumi pe pământ. Sursa învățăturilor lui Shams a fost cunoștințele lui Ali ibn Abu Talib , care este numit și părintele sufismului . [6] [7]
Moarte
Mormântul lui Shams Tabrizi
Conform tradiției sufite contemporane, Shams Tabrizi a dispărut în mod misterios: unii spun că a fost ucis de discipolii apropiați ai lui Mowlană Jalaluddin Rumi, care erau gelosi pe relația strânsă dintre Rumi și Shams, dar, conform multor dovezi, el a părăsit Konya și a murit în Khoy , unde a fost îngropat. Sultan Walad , fiul lui Rumi , în Walad-Nama mathnawi doar menționează că Shams a dispărut în mod misterios din Konya, fără detalii specifice. [8] [9]
Mormântul lui Shams Tabrizi din Khoy, lângă un monument turn într-un parc memorial, a fost nominalizat drept Centru al Patrimoniului Cultural Mondial de UNESCO . [10]
Discursul lui Shams Tabrīzī
Mormântul lui Shams Tabrizi
Maqalat -e Shams-e Tabrizi ( Discursul lui Shams-i Tabrīzī ) este o carte de proză persană scrisă de Shams. [11] Maqalat pare să fi fost scris în ultimii ani ai lui Shams, deoarece el vorbește despre el însuși ca un bătrân. În general, are o interpretare mistică a islamului și conține sfaturi spirituale.
Câteva fragmente din Maqalat oferă o perspectivă asupra gândurilor lui Shams:
- Binecuvântarea este un exces, ca să spunem așa, un exces al tuturor. Nu vă mulțumiți să fiți un faqih (eruditor religios), spuneți că vreau mai mult – mai mult decât să fii sufi (un mistic), mai mult decât să fii un mistic – mai mult decât fiecare lucru care vine înaintea ta.
- Un om bun nu se plânge de nimeni; el nu se uită la defecte.
- Bucuria este ca apa curată și limpede; oriunde curge, cresc flori minunate... Tristețea este ca un potop negru; oriunde curge ofileste florile.
- Și limba persană, cum s-a întâmplat? Cu atâta eleganță și bunătate încât semnificațiile și eleganța care se găsesc în limba persană nu se găsesc în arabă . [12]
- Sensul Cărții lui Dumnezeu nu este textul, ci omul care ghidează. El este Cartea lui Dumnezeu, el este versetele ei, el este scriptura. [13]
O serie de poezie mistică, încărcată cu sentimente devoționale și puternice înclinații „Alid” , a fost atribuită lui Shams-i Tabrīzī în întreaga lume islamică persană. Savanți precum Gabrielle van den Berg s-au întrebat uneori dacă acestea au fost într-adevăr scrise de Shams-i Tabrīzī. Cu toate acestea, cercetătorii de mai târziu au subliniat că ar putea fi în schimb o întrebare dacă numele Shams-i Tabriz a fost folosit pentru mai mult de o persoană. Van den Berg sugerează că această identificare este pseudonimul lui Rumi. Cu toate acestea, ea recunoaște că, în ciuda numărului mare de poezii atribuite lui Shams, acestea cuprind repertoriul devoțional al ismailiților din Badakhshan ., o majoritate covârșitoare a acestora nu pot fi localizate în niciuna dintre lucrările existente ale lui Rumi. Mai degrabă, după cum observă Virani, unele dintre acestea sunt situate în „Grădina de trandafiri a Shams” (Gulzār-i Shams), scrisă de Mulukshah, un descendent al Ismaili Pir Shams, precum și în alte lucrări. [14]
Vezi si
- Lista poeților și autorilor persani
- literatura persană
- Kimia lui Rumi
- Cei Doisprezece Imami
- Sufism
- Alevism
- Haji Bektash Veli
- Rumi
- ^ „Hazrat Ali - Tatăl sufismului” . wordpress.com . 19 decembrie 2009 . Preluat la 24 iulie 2017 .
- ^ „Shams Tabrizi” . Teritoriul Iranului . 22 iulie 2016 . Preluat la 24 august 2018 .
- ^ „Rumi: Prietenia mistică – Rețeaua de vindecare a umanității” . Rețeaua de vindecare a umanității . 22 iulie 2016 . Preluat la 24 august 2018 .
- Shams Tabrizi .
Marcaje