Papornița Moșului
Pagina 1 din 4 1234 UltimulUltimul
Rezultate 1 la 10 din 33

Subiect: Dumitru Ichim

  1. #1
    Senior Member
    Data înscrierii
    20.03.2014
    Locație
    Locuiesc in Craiova,Brazda
    Posturi
    47.480

    Dumitru Ichim


    Exercițiu de admirație pentru poetul Dumitru Ichim


    ZIARULLUMINA.RO




    Poezie: Dumitru Ichim




    Poetul, prozatorul şi eseistul Dumitru Ichim s‑a născut la 14 august 1944, în comuna Dărmăneşti, județul Bacău. A urmat Seminarul teologic de la Mănăstirea Neamţ (1959‑1964). Este licenţiat al Institutului Teologic din Bucureşti (1968). A urmat cursuri de doctorat în Teologie dogmatică, între 1968 şi 1970, la Bucureşti, sub îndrumarea prof. Dumitru Stăniloae. A studiat la Seabury - Western Theological Seminary, Garrett Methodist Seminary, ambele din Evanston, Illinois, şi la McCormik Presbiterian Seminary, Chicago, Illinois (1970‑l972); a fost bursier al Consiliului Mondial al Bisericilor la Princeton Presbyterian Seminary, Princeton, New Jersey (1972‑l973). Îndrumător al tezei de doctorat, intitulată The Orthodox Liturgy and the World, i‑a fost teologul american James McCord (1973). În 1974 se stabileşte în Canada. A fost căsătorit cu poeta Florica Baţu Ichim. Din 1978 este preot paroh la Biserica îSfântul Ioan Botezătorul“ din Kitchener, Ontario. Aici a contribuit în mod hotărâtor la înfiinţarea Centrului Cultural Românesc şi la ridicarea unei noi biserici ortodoxe române.




    Dumitru Ichim

    3 Februarie 2016 ·




    P R E M I U
    L I T E R A R &&&



    La Suceava s-a inaugurat
    „Marele Premiu: Mitropolitul Bartolomeu Valeriu Anania”,
    acordat, la această ediție, poetului Dumitru Ichim (Canada)

    Stimați participanți la Simpozion,
    Îmi face o deosebită plăcere să vă anunț că, începând cu această ediție a Simpozionului Național cu tema „Valori naționale în creația Mitropolitului Bartolomeu Valeriu Anania”, Asociația Școlară pentru Educație și Dezvoltare din Suceava, împreună cu Fundația „Mitropolitul Bartolomeu” din Cluj, instituie „Marele Premiu: Mitropolitul Bartolomeu Valeriu Anania”, care se va acorda unor personalități reprezentative ale culturii române din țară și din străinătate, pentru excelența operei lor și pentru efortul creator pus în slujba neamului și a identității noastre naționale. Același premiu se va acorda și unor autori de sinteze critice dedicate vieții, marilor proiecte teologice și literare sau modelului de slujire ortodoxă a Înaltului Ierarh.

    Fericitul câștigător de anul acesta al Premiului este părintele și poetul Dumitru Ichim, un discipol sensibil și admirator al Mitropolitului, pentru excepționala lui integrală lirică și pentru remarcabila activitate de zidire sufletească în comunitatea românilor din Kitchener, Ontario, Canada. Este ctitorul unei sfinte biserici înălțate din temelii în același oraș, al unui Centru cultural și organizatorul de decenii al săptămânii de spiritualitate românească de la Hamilton (Canada). Ultimele două volume monumentale ca abordare mistic-filosofică a unor paradigme de istorie biblică sunt chiar cele prezentate astăzi: Psaltirea apocrifă a dreptului Iov, ediția II-a, revizuită și adăugită (Editura Școala Ardeleană, Cluj, 2015) și Așa-i cânta îndrăgostitul din Sumer. Poeme de dragoste (Editura Școala Ardeleană, 2016). Fac precizarea că singurele criterii de acordare a Premiului vor fi cele de valoare și de reprezentativitate, în încercarea de a provoca colegial și responsabil o competiție a dialogului, a comuniunii și a dragostei între toți cei care se regăsesc în bucuria și în revelația jertfei creatoare.

    Vă mulțumesc! (Aurel Sasu)

    Suceava, 22 ianuarie 2016



    Date biobibliografice


    Poetul, prozatorul şi eseistul Dumitru Ichim s-a născut la 14 august 1944, în comuna Dărmăneşti, jud. Bacău, România; fiul lui Dumitru Ichim, cântăreț bisericesc, şi al Elenei (născută Camara).
    A urmat Seminarul Teologic de la Mănăstirea Neamţ (1959-1964). Este licenţiat al Institutului Teologic din Bucureşti (1968). Teza de licenţă e susţinută cu prof. Petru Rezuş; Cursuri de doctorat în Teologie dogmatică, între 1968 şi 1970, la Bucureşti, sub îndrumarea prof. Dumitru Stăniloae. Studiază la Seabury-Western Theological Seminary, Garrett Methodist Seminary, ambele din Evanston, Illinois, şi la McCormik Presbiterian Seminary, Chicago, Illinois (1970-l972); continuă studiile ca bursier al Consiliului Mondial al Bisericilor la Princeton Presbyterian Seminary, Princeton, New Jersey (1972-l973). Îndrumător al tezei de doctorat, intitulată The Orthodox Liturgy and the World, i-a fost teologul american James McCord (1973).
    În 1974 se stabileşte în Canada. În acelaşi an este hirotonit preot al Parohiei „Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel” din Kitchener, Ontario (Canada).
    Din 1978 este preot paroh la Biserica „Sfântul Ioan Botezătorul” din Kitchener, Ontario. Desfăşoară o susţinută şi rodnică activitate în rândurile comunităţii româneşti din Kitchener, contribuind în mod hotărâtor la înfiinţarea Centrului Cultural Românesc şi la ridicarea unei noi biserici ortodoxe române.
    Începând cu 1979, face parte din colegiul redacţional al revistei Cuvântul românesc din Hamilton (Ontario).
    Colaborează la Amfiteatru, Gazeta literară, Luceafărul, Steaua, Tribuna, Caiete Silvane, Poesis, Studii teologice, Telegraful român, Revista Scriitorilor Români (Germania),Lumină lină / Gracious Light, Micromagazin, Drum, Solia (SUA), Luceafărul (Canada) etc.
    Editează revista literară Orpheus (1988), buletinul parohial Rădăcini şi col. Vestitorul român canadian.
    A introdus în literatura română genul de poezie fixă japoneză „haiku” şi „tanka”.

    Opera:
    De unde începe omul, versuri, Bucureşti, 1970 – volum de debut;
    Planeta Ichtys, proză, Canada, 1974;
    Vinerea Mare, proză, 1975;
    Sub umbra Sfinxului, epistolariu, proză, în colaborare cu P. Rezuş, Kitchener, 1975;
    Urmele, poeme haiku, Canada (Kitchener), 1977;
    Valea nisipului de aur, poeme haiku, Canada (Kitchener), 1977;
    Constantin Brâncoveanu, poem istoric, Kitchener, 1981;
    Melcul – şase scene în versuri, Kitchener, 1981;
    Vinerea Mare, proză, Kitchener, 1981;
    Agape, versuri şi proză, în colab. cu N. Novac şi Florica Baţu, Kitchener, 1982;
    Biserică şi religie la români, eseuri, în colaborare cu H. Stamatu, Canada (Hamilton), 1985;
    Dar în silaba Luminii plângeam orfan şi greier, poeme tanka, München, 1987;
    Apariţiile Maicii Domnului la Mejdugorje, Kitchener, 1989;
    Fântâna luminii, 100 plus poeme haiku, Editura Apollo, Bucureşti, 1993;
    Pasărea cu şapte aripi, poeme tanka, Editura Apollo, Bucureşti, 1993;
    Cerșetorul porților de rouă, Editura Albatros, București, 2001
    Poem imaginar dramatic în cinci tablouri, Cluj-Napoca, 2003;
    Floarea fântânilor pierdute, versuri, Vancouver, Canada, 2003;
    Adânc pe adânc, sacerdoţiu liric, antologie realizată de Ioan Petraş, Editura Brumar, Timişoara, 2006 (autorul are o secţiune);
    Psaltirea apocrifă a dreptului Iov, Editura Eikon, Cluj-Napoca, 2012;
    Heshtjet e Pafejuara (Nelogoditele tăceri), ediţie bilingvă româno-albaneză, traducere Baku Ymeri, Editura Rozafa, Prishtine, 2013;
    Le solitudine della pietra (Singurătăţile pietrei), Ediţie bilingvă româno-italiană, traducere Maria Niculescu, Editura Ginta Latină, Bucureşti, 2013;
    Den Vita Tiden (Timp alb), ediţie bilingvă româno-suedeză, traducere Dorina Brânduşa Landen, Editura Hans Erik Forlag, Skarblacka, 2013;
    The ideogram of my Soul (Ideograma sufletului meu), ediţie româno-engleză, traducere Muguraş Maria Petrescu, Ed. Gracious Light, New York, 2013;
    Apa morţilor, prefaţă de Valeriu Anania, Editura Eikon, Cluj-Napoca, 2013;
    Grădina Reginei Izvana, poeme de dragoste, Editura Cuvântul, Chişinău, 2014;
    Half of Ring above the Ocean (Jumătate de inel deasupra oceanului), ediţie bilingvă, traducere Muguraş Maria Petrescu, Editura Destine literare, Ottawa, 2014;
    Şarpele de aramă, prefaţă Nazaria Buga, Editura Sfântul Gheorghe-Vechi, Bucureşti, 2014;
    Antologia Duke vallëzuar nëpër fjalë (Valsând printre cuvinte, Antologie poetică), Editura Albanezul, Bucureşti, 2015;
    Psaltirea apocrifă a Dreptului Iov, ediţia a II-a, revizuită şi adăugită, Editura Şcoala Ardeleană, Cluj-Napoca, 2015;
    Cireşe amare (poeme de dragoste), Editura Singur, Târgovişte, 2015;
    Cântece sumeriene, Editura Etnous, Braşov, 2015;
    Așa-i cânta îndrăgostitul din Sumer, poeme de dragoste, Editura Școala Ardeleană, Cluj-Napoca, 2015.







    COPILUL ORFAN ŞI
    STINGĂTORUL DE LUMÂNĂRI

    Printre făclii,
    aprinse
    pentru Fecioară și Prunc,
    copilul
    a strecurat în nisip
    o narcisă.

    Stingătorul-de-Lumânări,
    uitând să-și pună ochelarii,
    se-ntunecă la chip,
    și suflând de trei ori
    deasupra narcisei
    se duce.

    Copilul se uită după el,
    apoi își face cruce
    în fața icoanei,
    din inimă de tisă,
    și din ascunzișul hainei
    mai scoate-o narcisă.

    Ca omul mare
    sfătuiește pe Maică
    oftându-și
    când dorul,
    când teama:
    „Una - pentru tine,
    una - pentru mama!

    Și să ai grijă de ele
    nu cumva să le afle
    când se va-ntoarce din nou
    Stingătorul”.



    DRUMUL APEI CU NUMELE IOV


    Vorbeau acum
    la fel ca-naintea căderii.
    Cel Unul în fața celuilalt.

    Iov
    îi servea spre ospăț
    din rodul viței și al grâului.

    Cel cu litera întoarsă
    îndrăzni spre Cel Preaînalt:
    „Nu-ți cer Livada, aleasa;
    dă-mi moștenire pustiul,
    așa
    cum numai dunele
    știu-l!”

    Răspunsul:
    „Dacă poți să-l faci
    să te iubească,
    să fie al tău,
    până la moartea zării!”,
    dar deșertul,
    văzând o fetiță plângând,
    a fugit cu tot nisipul lui
    și a făcut-o să râdă
    pe marginea mării.
    „Dă-mi, cuvenita-mi noapte
    departe de Tine, să mă desferic
    din haos în haos, noian de-ntuneric,
    așa cum Ți-am fost,
    primul născut al nopții
    și al puterii!”

    „A ta să fie,
    fără de soare,
    precum înaintea căderii
    în număr și solstiții,
    de poți s-o iubești!”
    Dar apărură îndrăgostiții
    sub noapte,
    și n-a mai fost întuneric
    că toate pleiadele
    treceau pe lângă ei înflorind
    cu lumina în șoapte.

    Iov continuă ospețirea
    din rodul de viță, de grâu
    și din tot
    ce-i cântase grădina
    de la mugur până-n procov.
    Cu ispită
    se-ntoarse cel rău:
    „Știi ce? Ce-ar fi să îngădui lui Iov
    să-mi fie slugă și ucenic?
    Nu-i darul acesta aproape-un nimic?”

    „Bine. Să fie-al tău!
    Ah, nu cumva să uiți!
    Va trebui să mergi cu el,
    cum cere târgul,
    pe scurtătura
    drumului de apă
    de la izvorul inimii
    până la bobul din pleoapă,
    așa cum v-am croit
    când v-am luat măsura
    mărimii de inel.”



    A DOUA ÎNVIERE

    La noi în sat bătrânii mai vorbesc
    de-a doua Înviere.
    Uluitoare-i prima, vorba nu-i cunoaște
    lumina toată spre-ai cuprinde zborul,
    când cu făclii în noapte
    se face înconjorul
    prin taina ne-nțelesului de Paște.

    Dar e frumoasă
    și-nvierea-a doua -
    aceeași pască, dar altcum aroma,
    când peste moarte
    pecete și-a pus Spicul,
    nu-i nimeni să vorbească despre moarte,
    ci despre Toma,
    cum doar zugravu-a moșmolit tipicul.

    După o noapte lungă-n priveghere,
    ne-ntoarcem iar după-amiază
    cu ucenicii Lui în foișor...
    Dar cum adică-a doua Înviere?
    A înviat de două ori Hristos?
    Zugravul tace până-a opta zi,
    pe Toma cel necredincios
    cu degetul în rană-a-l zugrăvi.

    Ne place necredința și-am vrea așa să fie,
    dar nu e,
    punând penelul rana să I-o lipăie.
    Imaginați-vă, ce om flămând
    în loc din pâine să se-nfrupte,
    rupându-o în două
    ar încerca nepăsător precum un doftor
    să o pipăie?

    „Cât, Doamne, Te-am dorit!
    Cuprinde-mă
    și arde-mă de-i cu putință,
    în învierea Ta ca să mă strâng,
    să Te culeg.
    Cu cât Te-mbrățișez mai mult,
    mi-s brațele
    tot mai setoase-n necredință.
    Nu pot să cred, Te văd dar parcă-s orb,
    nu-mi ești de-ajuns iubirii să Te sorb.
    Nu cu un deget, ci-mbrățișarea plină!
    Ai înviat și nu Te las fiindului părere.
    Iubirea Ta o simt acum deplină!
    Prin mine ești a doua Înviere -
    hemoglobină cu hemoglobină!”

    Zugravul n-a cetit
    ce lui Ioan i s-a părut că nu ai spus,
    când inima lui Toma - o singură suflare -
    cu cea a lui Iisus
    se contopise și slovă și dicteu.
    Și ucenicul cel iubit
    i-a răzuit lui Toma oftat amar și greu
    și-atât a scris,
    doar: „Domnul meu
    și Dumnezeul meu!”

    Și evanghelia a-nchis.


    CATAVASIE

    Ca ochiul
    mai înaltă e privirea.
    Mai sfântă decât cerul,
    cum?, oare nu-i țărâna
    căreia-nainte de-a fi ochiul
    i-a fost urzit cernutul?

    Ca într-o sită
    cu ce rămase din lumină,
    Frământătorul
    amestecând suflarea Lui cu dorul
    înstrăvezea spre tâlcuri lutul.

    Făina
    va folosi-o pentru colacul de la Cină,
    iar din tărâțele argilei –
    pe primul Său Pescar,
    cu mâna Lui de meșter și olar
    și chip și-asemănare-L
    va cumpăni-n frământ.

    Ca-ntr-o oglindă
    genunea renăscându-o din hău,
    va fi vânat și prins din apa crucii
    de însuși Fiul Său
    cu mreaja de pământ.



    DAR DACĂ IERTĂRII VOI FI
    PREA TÂRZIU?


    Că ai trecut prin ușile-ncuiate
    cu ivăr și clempușă și zăvor -
    minune e, dar și asemănare
    cum bobul trece prin încuietoare,
    cu frică peste prag putreziciunii
    de a fi totul și apoi nimic.
    Și iarăși -
    ca o semnătură-a lunii,
    buchea de aur slovenind
    ca-n stema-mpărătească-a unui spic.

    Dar altă întrebare pe mine
    mă caină
    cu spini subțiri de urzică
    că tot ce respir mi-este frică de frică;
    și știu, dar dacă nu știu?,
    dacă la Cina de Taină
    iertării voi fi prea târziu
    și ușile vor fi încuiate?
    Cine-ar putea să-mi descuie
    ușile?
    Numai Tu ai fi în stare
    să te ridici de la masă...

    ...dar mâinile Tale
    vor fi prinse în cuie.
    Tâlharul
    clipa-și va da-o de-a bușile
    ca să-mi fure și să-mi apuce
    locul meu râvnit lângă Tine.
    ...și voi rămâne afară,
    nici măcar alături pe cruce.


    PSALMUL DE IUBIRE PURĂ


    Mai tânăr ca lumina am ispitit
    pelinul,
    Nu-mi iscodiți coralii că n-au pe hărți ostrovul.
    Cum, Tu, fără cerneală, cu-n flutur scrii ceaslovul,
    Iar litera de moarte mi-o cumperi cu rubinul?

    Oh, ce n-aș da, și-arenda, să-mi fiu „libre-penseur-ul“!
    Când te-a legat Iubirea să-ți sângere cătușa,
    Cum poți să-ți negi că jarul nu-i omul, ci-i cenușa?
    Că fulger poartă apa când o înrouă norul.

    În mare-ascunsă-i alta, preaveșnică e clipa,
    Părut de orhidee se-nturbă cu stihia.
    Prin pietre colorate ce verde Ți-e tăria
    Înflăcărând din șarpe pe caduceu aripa.

    Doar numai Tu, Iubire, ca să-Ţi plantezi răsadul,
    Te-ai coborât în mine, prădând de flăcări iadul!



    SURSA:http://ziarullumina.ro/poezie-dumitru-ichim-115106.html
    Ultima modificare făcută de latan.elena; 11.12.2019 la 20:07.

  2. #2
    Senior Member
    Data înscrierii
    20.03.2014
    Locație
    Locuiesc in Craiova,Brazda
    Posturi
    47.480






    Dumitru Ichim

    Psalm ce- a cheltuit apusul








    Când mă gândesc la Tine, precum bijutierul,
    Gelos, râvnitei geme, doar mie-mi vreau răsfățul,
    Nu mâni ca pe o turmă, luminile-i cu bățul,
    Hrănit de nori, izvorul, cum n-ar avea-n gust cerul?

    De ești Cel care este, în Tine pana-ți moi să
    Înscrii spiralei nume, ce verbelor ne scapă,
    Singurătății mele, cuib fricii din năstrapă,
    Dă-i ca să bea din piatră, foc răcoros, ca Moisă!


    Din găunoasa noapte în soare țipă golul,
    Doar plină când e cupa grăiește cum e lipsa!
    Așa Te joci cu mine, de-a moartea, de-a eclipsa,
    Și Te ascunzi în nufăr, când eu Ți-am fost nămolul.

    Mi-am cheltuit apusul, nu junghia vițelul,
    Că doare groaznic albul unde-am purtat inelul!



    Dumitru Ichim

    27 august 2016



    SURSA: www.dumitruichim.com





    Dumitru Ichim


    12 Septembrie 2014 ·




    DUMITRU ICHIM
    Yoho National Park - British Columbia, 11 sept. 2014



    APOCRIFA DE PIN A LUI YOHO



    Deasupra genunii,
    brațul Tău de piatră întins
    ține în palmă un pin.

    De unde-ai luat
    pământul lumesc,
    Tu care ești numai piatră,
    că dincolo de norii
    de la poalele Tale
    nici măcar gândul pămânesc
    n-a cunoscut scuturatul pe tălpi
    de țărână și colb?

    Spune, Yoho,
    ce vrei să ne spui prin mâna întinsă
    deasupra genunii
    cu pinul în palmă?
    Oare-mbrățișarea puiului de vânt ,
    merinde cântării, i-o fi de-ajuns?
    Sau umbra corbului alb -
    pierdută prin râpi și prăpăstii?

    Poate că seara
    îl inviți la masă cu Tine.
    Ca unui prunc,
    moi degetu-n singurătățile Tale
    și-i dai ca să sugă
    din vinul sângelui Tău.
    E și un apoi
    după cina voastră de taină.
    Îl muți din nou
    în mâna Ta dreaptă,
    deasupra genunii să doarmă.

    Chiar și vulturii roșii,
    cu umbră de zbor, îl hrănesc pe furiș,
    dar săracul cum ar putea să răspundă,
    că până și cuibul
    la fel e din humă zidit
    spre pământească vorbă.

    Soho,
    ai Tu nevoie de rădăcini,
    de-amarul aminte al lor
    să-Ți prohodească în pumnul deschis,
    Tu,
    care în palmele Tale,
    pe om l-ai zidit din tristeți?
    Sau, cine știe,
    din clisa țărânii de-atunci
    a plămădirii de chip
    Ți-a mai rămas neșters
    puțin din lutul roșu
    al inimii de om,
    destul rădăcinii de pin,
    formă de cui în palmele Tale,
    litera
    de care se agață, Nenumitule,
    lumina numelui Tău
    deasupra genunii din om,
    bucoavna,
    din tetragrama de flăcări,
    pe care numai vulturii roșii
    din cuibul de inimă și soare
    mai știu să Ți-o zboare.



    www.dumitruichim.com
    Ultima modificare făcută de latan.elena; 18.03.2017 la 10:14.

  3. #3
    Senior Member
    Data înscrierii
    20.03.2014
    Locație
    Locuiesc in Craiova,Brazda
    Posturi
    47.480
    Dumitru Ichim15 Septembrie 2015 ·




    MUNTELE TRANDAFIRULUI



    De vrei ca adevărul să-l cunoști,
    de unde apa,
    feciorelnica-n izvor,
    își smulge curgerea și firul,
    să mergem
    să ne-nvețe trandafirul.

    El firea
    frumuseții și-a minunii
    deopotrivă o împarte,
    la cina lui,
    cu-nțelepciunea
    ce i-o întaină
    spinul.

    Nu-ntotdeauna bătrânețea
    e semn neapărat
    înțelepciunii,
    nu orice munte are
    luceafăr nou pe creștet,
    că vinul
    nu-l storci din frunza
    brusturelui veșted,
    chiar nici
    din binecuvântate ierbi,
    poiana de măslini ce le-ar ascunde.
    De nu ai fost năvalnic must,
    ca mugetul sfâșietor de cerbi,
    când rai și iad de-a valma ți le fierbi
    din bob strivit,
    ca lacrima
    ce piatra o sfarmă și-o pătrunde,
    cum poți vorbi
    de-a vinului lumină,
    pe care o striga profetul,
    când cei bătrâni îi aduceau oțetul?

    +++
    Eu
    L-am văzut pe Dumnezeu
    urcând spre om povara-I de grădină,
    din cui în cui,
    ca alpinist
    la propriul lui blestem
    de cer și de pământ.
    Ne-a dat să bem
    din trandafiru-I sfânt
    ce mirosea ca vinul de lumină.

    Era în Joia Mare,
    la Ultima lui Cină.



    14 septembrie 2015

    Dumitru Ichim
    Kitchener, Ontario



    www.dumitruichim.com

  4. #4

  5. #5
    Senior Member
    Data înscrierii
    20.03.2014
    Locație
    Locuiesc in Craiova,Brazda
    Posturi
    47.480


    Dumitru Ichim
    https://www.google.com/search?q=Dumitru+Ichim&rlz=1C1GCEA_enRO842RO842&oq =Dumitru+Ichim&




    Dumitru Ichim YOUTUBE
    https://www.youtube.com/results?search_query=Dumitru+Ichim




    „Limba română este așa de frumoasă, încât merită să îi fac și eu câteva rochii...”




    Stabilit în Canada, în anii ‘70 ai veacului trecut, și hirotonit acolo preot, Dumitru Ichim este unul dintre importanții poeți ai literaturii române. A avut mereu dublă vocație: slujitor la altar și promotor al culturii române între românii din diasporă. Criticul Aurel Sasu consideră că exilul nu a alterat cu nimic scrisul său de influență religioasă, ci dimpotrivă, „tot ce a scris Dumitru Ichim după 1975 stă sub semnul nostalgiei sacrului”.

    TOT ARTICOLUL AICI: http://ziarullumina.ro/limba-romana-...i--116818.html


    Ultima modificare făcută de latan.elena; 27.09.2019 la 11:54.

  6. #6
    Senior Member
    Data înscrierii
    20.03.2014
    Locație
    Locuiesc in Craiova,Brazda
    Posturi
    47.480
    Ultima modificare făcută de latan.elena; 27.09.2019 la 11:54.

  7. #7
    Senior Member
    Data înscrierii
    20.03.2014
    Locație
    Locuiesc in Craiova,Brazda
    Posturi
    47.480
    DUMITRU ICHIM- IOV -POETUL CUVÂNTULUI











    MAI MULT: http://o-trecere-prin-cuvinte.webnod...o17IF.facebook

  8. #8
    Senior Member
    Data înscrierii
    20.03.2014
    Locație
    Locuiesc in Craiova,Brazda
    Posturi
    47.480





















    Când Dumnezeu în colibă de om s-a ascuns


    „M-am coborât în tainica grădină a nucilor / să văd șuvoiul apei la obârșii / și via să o văd de-a odrăslit”. Sunt versete dragi mie din Cântarea Cântărilor, 6:11. Mă leagă de logodnă, de nuntă și de dorul de a face cuvintele să cânte. Gustând acum din izvoarele lirice ale poetului Dumitru Ichim mă întorc iar la acea stare de încântare dintâi, când cuvintele pline de splendoare nuntesc ca florile de măr în grădinile de mai. O ploaie deasă cu îngeri zburdalnici având sclipiri de rouă în ochi se sloboade de sus, iar după ce se înseninează pășesc pe portița grădinii și mă așez lângă nuc și citesc poeme de Dumitru Ichim. La început am deschis cartea, grea în mâini, cu ținută și eleganță, cu greutate și profunzime, un suflet de cuvinte ca un ciorchine de strugure nobil mustind. Apoi citind, cartea a devenit ca aripa de înger, albă și ușoară și plină de iubire simțind-o cum se mută în sufletul meu. Dacă stai la taifas cu poezia Domniei Sale nu ești singur niciodată, pentru că n-a fost singur nici poetul când a scris, surprins de bucurie, când luna plină se vărsa sub pomul plin purtând povara poamelor pârguite. Poezia e Cântec și Fantezie divină. Cuvântul e prins în noi ca un altoi, ca o corabie în vie, la care meșteșugește încă Noe. Stau într-un lan de cuvinte ales și secer snopii, îi așez în stavă, cu zăbavă, și aștept să simt boabele de grâu susurând în mâna mea, apoi dănțuind în inimă. Strecor și eu cuvinte din șuștar, prin sita deasă, așa cum făcea în noaptea cu lună plină zeița Iștar.

    Observăm în poezia lui Dumitru Ichim o ploaie în sus a cuvintelor, o înălțare nemiaîntâlnită, “lovindu-se, amestecându-se”… Despre cireși numai de bine! Fundamental în zborul liric este întoarcerea la vatra de acasă și amprentarea lutului natal cu sigiliu divin. Pe auritul drum, din leagăn și până la înviere, de la primul scâncet din brațele mamei la îmbrățișarea Tatălui, e suișul diamantin, drumul pe care ne sculptăm cu migală urcușul și cercăm să facem să-nflorească lutul.

    Condeierul pleacă pe o cale miraculoasă, de la zbor de fluture, de la înnobilata stare, pe verticala cea mai îndrăzneață, sculptându-se în cruce, căutând cu ardoare, dar cu încrederea celui care a fost aflat mai întâi, cu convingere hristică: arzându-mă de tot ce-s lut (Meșterul Manole). Așa cum exprima C.S. Lewis, parafrazez, că „minunea centrală afirmată de creștini este întruparea și învierea, iar credibilitatea minunilor particulare depinde de relația lor cu Marea Minune”. Dumitru Ichim se referă la înviere (Melcul) ca la actul suprem al drumului către mântuire: Vă urc din Trei-Izvorul / a Trei-Lumini. Cârca-mi vă duce / Prin logodirea mea pe Cruce (Meșterul Manole). Poetul ne provoacă prin cuvânt meșteșugit la o gimnastică christică a spiritului, la urcușul abrupt spre nașterea din nou, din apă și din Duh, la mântuire. Calea e redutabilă. Poetul este un alpinist temerar pe versanți suprahimalayeni. Îndrăzneala de a ataca pereții abrupți nu este dată oricui: Îi iartă pe micii, / Ce-i am, ucenicii. / Li-e somn. Și li-e burtă (Meșterul Manole). Ce frumoasă exprimare pentru a arăta condiția primară, orbirea de nevoile bazale, fiziologice ale omului. Steinhardt scrie că Dumnezeu dă ca un boier, ca un adevărat aristocrat, cu peste de măsură și această masă împărătească cu pâine și cu pește, cu pâine și cu vin, cu floare de crin și veșmânt diamantin este abundentă, peste puterea noastră de a primi. Nu vedem argintăria dincolo de sclipirea ei. Și de câte ori trebuie să alegem între Baraba și Hristos ne poticnim mereu: Noi Te-am vândut pe-o strachină de zăr (Apa morților) și nu înțelegem de ce Tatăl plătește altfel, cu altă măsură: Uite ce! / Cum risipești paralele!? / Nu crezi că-i o sfidare / să ne plătești / dintr-un chimir nedrept? (Psaltirea apocrifă a dreptului Iov) și așijderea nici grija Tatălui care ne iartă, ne înjunghie vițelul îngrășat, ne pune inel de aur.

    Poetul Dumitru Ichim este un corăbier îndrăzneț pe o mare agitată, tulbure, cu talazuri nelumești, care zguduie ființa din rădăcini, dar care ține cârma strașnic, călăuzit nu de Steaua Polară, ci de Lumina care i-a creat lumina, o minune dincolo de început. Valurile sorții au zguduit nava. Să ne amintim că chiar Petru a căzut în apă pentru că s-a lăsat pradă fricii și îndoielii. Poeziile din volumul Apa Morților reprezintă un portal autobiografic învăluit în profund lirism. Este calea omului spre Înviere. Este un câmp magistral de parabole și simboluri amirosind a Floare de Liră care împânzesc catedrala Cuvântului. Este drumul devenirii, a curățirii liturgice, de la om la persoană, “persona autentica y verdadera”, cum ar zice Baltasar Garcián y Morales, până la starea de înălțare, de naștere din nou: Totu-s dăruit pentru Pasărea-Lotus, iar apoi până la starea de beatitudine: când Dumnezeu m-a-mbrățișat / pentru prima dată / strângându-mă în pleoape. Miracolul apei celei vii este secretul salcâmind în Înviere: De toate mă umplu, da-n lutul divers / Se-oglindă o formă din alt univers. Ce debordant vine promisiunea iertării, dincolo de cuprinderea umană, dincolo de înțelegere, ca o avalanșă. Toate pălesc în fața puterii sale de purificare: Cum? / Nici măcar nu mă cerți? / E-adevărat că poți să mă ierți? / Îngădui spovedanie / Chiar pentru-o dihanie? (Apa morților).


    Apa morților este Palatul Labirintului, Devenirea, proba tuturor căilor, dobândirea unui trup nou și a unei vieți noi până la planul chemător al nunții. Devenirea de la credințe în incantații, invocații, imprecații, întrebări, ritualuri magice, căutare, cârtire, nemăsură, panteism, ghioc, îndoială, vrăji până la izbăvire, la credință și înviere și înnoirea ființei, la nașterea din nou, la miracolul învierii.

    Apa este esența vieții. Apa vie este singura în măsură să ne treacă dincolo. Apa înseamnă trecerea peste prag, în credințele populare cei morți au de trecut apa morților. Pentru a transcende în Lumină. Este drumul de la seceta ființei până la înnoire, la naștere din nou. Întrebările retorice sunt căutări, arderi interioare intense ale credinciosului, canicula omului profund: Pentru ce-i prețul pe care mi-L dai? Toate poemele sunt ciorchini de semnificații atârnând în noi, întrebări pe drumul vieții, mereu o cale spre Emaus, căci acum vedem ca prin oglindă, în ghicitură, cunoscând în parte, până spre atunci, când vom cunoaște pe deplin: “căci toate ce se văd și par sunt un vis într-un vis doar”, în semnătura lui E.A. Poe. Acum toate sunt ca apa morților, cuvânt sinonim pentru fata morgana, himeră. Sunt de neajuns: tot mai departe… / cum poate privirii mele să-mi scape? Dar vine marea promisiune, când credinciosul pășește pa poteca mântuirii, trecând peste apa morților. Este calea omului de la adamic la omul nou, îndumnezeit: Vin către Tine / urcând către floarea de tei / scufundându-mă în trei.

    LÖRINCZI FRANCISC-MIHAI




    SURSA:http://confluente.ro/maria_daniela_p...482176687.html

  9. #9
    Senior Member
    Data înscrierii
    20.03.2014
    Locație
    Locuiesc in Craiova,Brazda
    Posturi
    47.480

  10. #10
    Senior Member
    Data înscrierii
    20.03.2014
    Locație
    Locuiesc in Craiova,Brazda
    Posturi
    47.480

Pagina 1 din 4 1234 UltimulUltimul

Informații subiect

Utilizatori care navighează în acest subiect

Momentan sunt 1 utilizatori care navighează în acest subiect. (0 membri și 1 vizitatori)

Marcaje

Marcaje

Permisiuni postare

  • Nu poți posta subiecte noi
  • Nu poți răspunde la subiecte
  • Nu poți adăuga atașamente
  • Nu poți edita posturile proprii
  •