PDA

Arată versiune īntreagă : Ernest Bernea- Indemn la simplitate



latan.elena
27.09.2018, 21:18
https://foaienationala.ro/wp-content/uploads/2017/04/ernest-bernea-e1480016113391.jpg

Ernest Bernea- Indemn la simplitate

Omul a purtat īn decursul vremurilor o luptă tragică pentru cāstigarea unui prisos de bine. In epoca modernă acest bine a fost văzut sub forma progresului şi a civilizatiei. Singur, sau īn mijlocul societătii, omul s'a străduit īn acest sens.
Socotit īn roadele sale, astăzi după trecere de vreme, progresul continuu s'a dovedit īnşelător. Omul modern a avut o sete de mai bine, dar nu s'a aplecat īndeajuns asupra naturii acestui bine. Punctul luminos, unificator, a lipsit. Lumea nouă s'a īncrezut prea mult in civilizatie şi progres, dar nimeni nu sta să gāndească ce anume sunt acestea pentru fiinta spirituală a omului. Şi atunci drumurile s'au deosebit, după cum deosebite erau idealurile.
Civilizatia acestei ultime epoci istorice a făcut din om "o fiintă complexă". Găsim in această tendintă şi stare a sufletului contemporan o caracteristică a vietii moderne, dornică de progres.
Ce īnseamnă oare această complexitate a omului de azi, produs ultim al unor credinte vechi ? O continuă creştere a nevoilor materiale, o desvoltare a lor fără limită. Judecată interior, ea mai īnseamnă rafinament şi ornamentatie. Aceste īnsuşiri alcătuesc tot atātea semne de distinctie.
Să lămurim lucrurile mai departe. Complexitatea omului de azi nu īnseamnă ceea ce am putea crede că īnseamnă, adică : distinctie īn īnteles de superioritate, complexitate īn īnteles de adāncime şi frumusete interioară. Complexitatea aceasta care era şi o sete de a se īmbogăti, a pus omul sub povara unor elemente secundare, din afara fiintei noastre morale, din afara nevoilor acestei fiinte, l-au īncărcat şi l-au prefăcut pānă la năruire.
Educatia a fost făcută īn raport cu unele valori la modă, de natură mai mult socială şi materiala. Omul a avut o sete de a progresa, de a creşte chiar interior ; omul a īncercat să depăşească starea īn care se afla dar nu in raport cu anumite valori spirituale permanente ci in raport cu oamenii. Etica modernă a avut la temelie nu atāt o dorintă sinceră de proprie depăşire ci mai mult o dorintă de īntrecere īntre oameni.
Cu cāt omul şi-a creat mai multe nevoi, semn al unei īnalte trepte de civilizatie, cu atāt el a devenit mai putin stăpān pe sine, cu atāt a fost mai putin liber. Sufletul său aparent īnăltat, devenise lipsit de putere, se subtiase şi se complicase. Cuprinzānd ceea ce nu-i era firesc, renuntānd la ceea ce īi era esential, pentru podoabă, şi-a pierdut adevărata frumusete şi tărie. Vieata interioară a omului a avut toate aparentele unei creşteri adevărate ; in realitate s'a petrecut o sărăcire şi anume din cauză că această creştere nu era organică ci era o adunare, o adăugire. Nevoia de a corespunde vremurilor, ambitiile şi gusturile nenumărate, tot rafinamentul intelectual şi estetic, l-au sedus şi l-au īndemnat către o lume a decorativului şi inutilului.
A fi o fiintă complexă nu este īn sine o stare rea ; dimpotrivă. Trebue īnsă să fie rodul unei serioase şi fireşti creşteri interioare, creşteri a elementelor esentiale, a stālpilor vietii noastre morale. Trebue să fie o īmbogătire a ceea ce ne apartine esential. Altfel ajungem la tipul omului modem, prezent īncă īntre noi şi specific tuturor epocilor decadente, omul descentrat īn care vieata este nefirească şi vointa lipsită de īndrumare. Povara trufiei, povara propriilor creatii ale omului, povara combinatiilor şi constructiilor aşa zisului progres cultural şi civilizator, apasă īncă sufletul celor mai multi dintre noi.
Omul acesta a confundat Compexitatea cu complicatia. Iată numele adevărat al stării sale interioare. De aceea este atāt de nenorocit, de aceea este atāt de greu de, īnteles şi de satisfăcut. Omul despre care vorbim este mereu nemultumit, mereu ridicat īmpotriva vietii şi a conditiilor date. Omul complicat este o fiintă dificilă şi nenorocită.
In setea sa de progres şi de civilizatie materială omul s'a descentrat, adică a confundat esentialul cu secundarul, dānd o atentie deosebită celor ce nu-l alcătuiau īn fond. Omul cetătii de azi este un om făcut, este o fiintă artificială. S'a construit īnfruntānd legile fiintei sale morale. Tot ceea ce a fost adăugat nefiresc şi a īmpodobit sufletul său māndru, nu a făcut decāt să-l scoată din făgaşul destinului său propriu, de om.
Pentru ca o īnnoire să fie posibilă, omul trebue să renunte la aceste podoabe ale modernismului, pentru a se reīntoarce către elementele originare ale făpturii sale.
Nu poate fi vorba de o renuntare la progres şi nici de o īntoarcere la "starea naturalć" a unui filosof francez, ci de mergerea īnainte dela īnceput pe calea deschisă nouă, īn desvoltarea omeniei şi a tuturor virtutiilor ce-o alcătuesc. Ce īnseamnă pentru noi īntoarcere ? Inseamnă renuntare la inutil, la rugina sufletului. Ce īnseamnă desvoltare ? Ce īnseamnă progres ? Inseamnă creştere din sāmburele fiintei, īnseamnă, īn limita superioară,
īnflorire. Aceasta inseamnă a fi cult, a fi om superior, a fi distins şi complex: īnflorire. Să ajungi să-ti exprimi esenta. Nu īntoarcere deci, nu oprire, ci creştere deplină şi firească.
Aci se aşează simplitatea. Simplitatea este starea morală a omului care se mişcă esential si sincer. Simplitatea īn etică, īntocmai ca si īn estetică, īnseamnă linie mare. Liniile mari dau sensul făpturii, liniile mari constituesc.
Simplitatea ca stare morală este o stare originară, legată de īnceputul fiintei. De aceea Evanghelia, cartea simplitătii şi a permanentei vorbeşte de simplitate īn legătură cu copilul şi profetul. Fiind originară, simplitatea este ostare a firii, o stare a celor care păstrează legătura cu Dumnezeu.
Nefiind legată de poverile podoabelor inutile, simplitatea dă omului un echilibru interior, o tărie şi o mare stăpānire de sine. Omul simplu rămāne cu sine, curat şi īntreg, liber de elementele inutile, adăugate, exterioare. Omul simplu trăieşte vieata din plin şi firesc; o trăieşte astfel pentrucă este īn ea.
Simplitatea dă o sigurantă şi o certitudine interioară adevărată, dă putere de depăşire a contingentelor şi viciilor apăsătoare. Pe calea simplitătii omul se īmplineşte pentrucă trăieşte firesc şi esential.
Simplitatea este starea morală prin care o seamă de taine ni se deschid. Firescul şi armonia ei o fac să rodească şi pe o altă dimensiune a vietii, aceea a , orizontului deschis. Sensul vietii este prins mai uşor şi mai adevărat de omul simplu decāt de omul complicat, pentrucă cel dintāi păstrează legătura, directă cu viata, are totodată simtul realitătii aparente şi tainice. A fi simplu īnseamnă a fi in vieată, a fi īn vieată īnseamnă a-i trăi şi cunoaşte sensurile. Sensul vietii nupoate fi prins stānd īn afara ei, călcānd un drum artificial. Omul simplu trăieşte cu ochii īn distantele mari ale lumii.
Din aceste elemente şi īnfătişări ale simplitătii īntelegem cum acela care trăieşte cu adevărat īn simplitate ajunge să trăiască şi īn lumină, īn frumusete. Fiinta sa interioară, aparent mică, are dimensiuni foarte mari, neīntelese de acei care judecă după criteriile civilizatiei burgheze. Omul simplu ajunge să cunoască adāncurlle şi să cuprindă lumea, să se īnrădăcineze īn loc rodnic. Liber de orice povară morală sau materială el merge pe căile fireşti ale omeniei ; cugetul şi fapta sa nu sunt legate de lucruri slabe, ci de tării ascunse.
Bucuria trăirii īn simplitate poate fi īnteleasă din libertatea şi rodnicia pe care o cāştigă omul.
Omul simplu este o făptură vie; este o făptură originară de mare plinătate şi echilibru interior.


LA VĀNAT DE OAMENI

De ce se urăsc oamenii ? E atāt necunoscut şi atāta suferintă legată de soarta noastră īncāt legea de toate zilele ar trebui să fie numai dragostea şi māngāierea.
De ce se chinuesc oamenii unii pe altii ? N'au loc sub soare ? Nu le ajunge pānza cerului ? Sunt atāt de grele păcatele ce ne apasă īncāt ar trebui să lucrăm pānă la cea din urmă fărāmă de putere pentru a īnlătura urātul ce ne desparte unii de altii.
E multă frumusete īn lume dar oamenii orbi nu o văd. Inclinarea spre a face răul e atāt de puternică īncāt pentru a o īnvinge a fost nevoie de marea dragoste şi jertfă a Dumnezeului īntrupat.
Sunt oameni sinceri şi sunt oameni vicleni. E sfāşietor de trist să vezi cum īntre oameni ca şi īntre popoare calea īnşelăciunii dă pas īnainte celor ce o folosesc.
Vieata ne dă foarte des acest spectacol: omul bun, omul curat este vānatul celui viclean; acesta din urmă nu poate trăi fără pradă. Morala publică aduce laude şi răsplăteşte fapta acestuia, faptă care nu are nici o deosebire fată de aceea a unui lup fugărind o căprioară pe īntinderite albe ale zăpezii.
De ce stau oamenii la pāndă şi se vānează unii pe altii ? De ce cred ei că au loc īn lume numai atunci cānd dispare altul ? Locul tău, locul darurilor proprii nu ti-l poate lua nimeni ; īl ai odată cu vieata.


OMUL "CIVILIZAT"

Omul "civilizat" este īn genere īnclinat să traiască mai mult prezentul ; prezentul care, fără un sens şi o luptă a noastră, nu reprezintă nimic şi care fuge; să-l trăiască prin toate simturile trupului atāt de rafinat de civilizatia aceasta de care sunt atāt de māndri.
A mānca bine, a īndrăgi femei frumoase, a fura şi exploata pe cei slabi, a dormi lenea unui trup obosit de senzatii tari, a te īnchina icoanelor rotunde ale banului devenit īn acest fel adevăratul Dumnezeu făcător de minuni, iată expresia unei vieti pentru care a trudit o lume īntreagă de milenii.
Ce va fi māine nu-l interesează pe acest, om ; poate să se frāngă şi osia cerului ! Ce va fi māine „vom trăi şi vom vedea". Totul trebue consumat acum pe calea simturilor īnsetate de puternice sguduiri, trebue īndrumat către totala satisfactie a pămāntului uscat şi nerodit din noi.
Gāndurile mari, credintele, dorul unei vieti mai pure şi mai frumoase sunt ale poetilor, ale visătorilor ; omul "civilizat" n'are ce face cu ele, nu le caută şi nici nu le cultivă pentrucă "nu umblă după himere". Acest om īndobitocit de binele material, acest om al prezentului stors de sensuri, acest om īşi duce vieata numai cu perdelele trase, īnchis, apăsat, căzut īn propria sa īntunecime.
Drama īncepe acolo unde prezenta sa este activă. El retează elanuri, compromite credinte, īngenunche frumusetea şi omoară omenia. El nu poate suferi altceva dincolo de fiinta sa īnrădăcinată atāt de puternic īntr un pămānt care şi el refuză să-l primească.
Omule mic, omule putred, omule dizolvant, de ce eşti uneori atāt de puternic ?!

LIBERTATI ŞI LIBERTATE

De veacuri omul suferă şi luptă pentru libertate. Libertatea de cuget, de faptă, libertatea pentru darurile frumusetii şi ale credintei.
O zădărnicie cāt muntele vietii. Omul trăieşte mereu, trăieşte desgustător de plin toate libertătile făpturii sale căzute ; trăieşte libertatea desfrāului, a minciunii, a lenei şi a furtului ; libertatea tuturor păcatelor, libertatea care distruge, care schimbă vieata īntr'o mlaştină unde cresc numai plante otrăvitoare.
Aceasta pentrucă omul nu a īnteles şi nici nu a făcut nimic pentru cāştigarea adevăratei libertăti care este o conditie absolută a omeniei.
Libertatea nu poate fi găsită decāt īn inima ta. Nu căta īn jurul tău ceea ce ai īn tine. Sfarmă piatra ce acoperă aurul.
Libertatea este un dar al lui Dumnezeu. Libertatea nu poate fi decāt interioară, nu poate fi decāt creatie ; libertatea este putere deschisă pajiştilor īnflorite ale lui Dumnezeu. Cānd omul apare, omul de conştiintă şi misiune, apare si libertatea. In acest caz libertatea nu este ceva formal şi relativ, ci este ceva esential şi absolut. Imprejurul omului adevărat, īn fapta şi īn cugetul său, īn simtămintele care īl străbat, libertatea este o cale a, vietii şi a desăvārşirii, este o conditie a spiritualitătii şi un semn al omului īn rosturile sale mari.


RĀSUL DURERII

Sunt oameni care rād īn fata suferintei, suferinta lor sau a altora. Rāsul īn fata suferintei exprimă două naturi desi are o singură. īnfătişare. Intre acei ce rād īn fata īncercărilor grele sunt deosebiri esentiale.
Unii oameni rād īn fata suferintelor dintr'o nesimtire, dintr'o infirmitate lăuntrică. Ei nu pot să īnteleagă suferinta ; nici n'o acceptă nici n'o īnlătură. Aceşti oameni rād pentrucă nu văd, pentrucă sunt lipsiti de omenie.
Altii rād cć n'au ce se face, rād că altfel iar doborī durerea, rād să īnşele, să māngăe propriul lor suflet sau pe al altora. In cazul acesta, rāsul este o terapeutică morală cu mari roade.
Cine rāde de suferinta lui şi a altuia, fără ca acest rās să aibă o temelie de adāncă umanitate, adică să fie īndemn, depăşire, leac īmpotriva răului prezent, este un cinic. Cinismul este unul din cele mai triste peisagii ale, sufletului omenesc.


DELA HUMOR LA BATJOCURĂ

Sunt oameni care din orice situatie ştiu să scoată la lumină partea comică. Rāsul īn sine sau judecat din punct de vedere moral nu este de condamnat. E un lucru firesc al naturii npastre; are o īnrāurire positivă asupra vietii lăuntrice.
Trebue făcută īnsă o deosebire care īndeobşte nu este luată īn seamă. Sunt oameni cari caută să picure cu acidul trufiei lor suferinta şi īngenuncherile īn fata destinului ale altora. Aci rāsul nu mai are un sens creator. Oamenii se socotesc īn genere prea deştepti şi īşi hrănesc trufia din sufletul celor mai adānc īncercati. Rāsul īn acest fel trebue condamnat pentrucă are un sens negativ. Este ceea ce numim batjocură. Şi nimeni nu are dreptul de a se chema om dacă se simte bine cānd rāde pe seama celor mai adānci şi umane dintre stările interioare ale fratelui său.
Există totuşi un altfel de rās creator. E vorba de humor. Oamenii cari sunt dăruiti cu acest simt al humorului sunt dintre cei mai buni. Rāsul lor este positiv, este luminat. Rāsul lor este o bucată din dorul nostru de vieatć.
Humorul este blānd ; batjocura este crudă. Humorul este uman ; rāsul batjocoritor este inuman. Inteligenta este prezentă īn humor ca şi īn batjocură, dar această aleasă īnsuşire a omului este aci curată, nu este pervertită, drăcească cum e īn al doilea caz.


Ernest BERNEA(din volumul "Indemn la simplitate - Mćrturisiri ptr. un om nou"Ed. Cugetarea-Georgescu Delafras, Bucuresti, 1939)





A M U R G





Degetele pure-au legănat a briză
rugăciunea mānilor īn īnserare.
Ultimul acord cu tremurul prelung
a crescut prin umbre infinit de mare.

Tainic voalurile au alunecat. Lumină
revćrsatu-s'a īn rāuri peste mānă
unduind acord de melodie linć
peste trupul fragil, ireal, de zānă.
Tu ai azvārlit īn amforele serii
miresmate crengi de cimbrisor-tămāie-
ca īn liniştea ce-o spun spre cer oierii
fruntea veşnic gāndurată sć-ti māngāie.

Stropi de rouă peste zćri urcānd sihastre
spre austerele poieni de albumită
din cascada nouratć-a cānturilor noastre
se 'mpletesc mai sus, cum firele de vită.






Māna, ta vaporizatć īn acordurimi-o īntinde albă, fluturată īn lumină,s'o culeg īn māna mea de lut din brazdăcuib -de rugăciune si hodinć...

AUREL FEDIUC





http://miscarea.net/pagina-romaniei-nationaliste.gif (http://miscarea.net/)

Sursa:http://miscarea.net/indemn-la-simplitate.htm

latan.elena
12.01.2020, 18:06
Ernest Bernea, un mistic rătăcit īn politică
https://www.buciumul.ro/wp-content/uploads/2015/11/ernest-bernea-2.jpg


„Īn general, oamenii ajung conducători prin setea lor de dominaţie, prin dorinţa de a dispune de semenii lor, nu prin chemare. Există o voluptate a puterii politice, foarte răspāndită mai ales la acei ce trăiesc numai pe plan social şi care, aşa cum sānt dăruiţi, izbāndesc foarte adesea. Din această voluptate se nasc īntotdeauna formele īntoarse ale conducerii, aşa cum sunt demagogia şi tirania.”http://www.fericiticeiprigoniti.net/images/marturisitori/ernest-bernea/ernest-bernea-1.jpgSociolog, etnograf şi filozof, Ernest Bernea (http://www.fericiticeiprigoniti.net/ernest-bernea) a fost unul dintre intelectualii de marcă ai perioadei interbelice. Astăzi, ignorat de intelighenţie, din pricina necunoaşterii dar şi a trecutului său politic, Bernea rămīne un nume de referinţă īn cultura romānă. O mare parte din opera sa este īncă inedită, datorită temerii editorilor că Bernea nu este vandabil.Născut la Focşani pe 28 martie 1905, Ernest Bernea a copilărit la Brăila, unde şi-a făcut studiile primare şi liceale. Tatăl său, Marcu, era ţăran moldovean din īmprejurimile Galaţiului, iar mama sa, Tudora, era fiica unui ardelean ajuns cărăuş īn port. Copilăria aspră, ştirbită de neajunsuri, petrecută īntr-un cartier muncitoresc, l-a marcat definitiv. Pīnă la sfīrşitul vieţii s-a mulţumit cu un trai auster, chiar sărăcăcios.
Īncă de la 13 ani, avīnd tatăl grav bolnav, fratele mai mare mort pe front şi patru fraţi mai mici, Ernest a fost nevoit să lucreze pentru a-şi ajuta familia. A fost, pe rīnd, vīnzător de covrigi, īngrijitor īn port, tăietor de lemne şi preparator la matematică pentru copii familiilor īnstărite. Cam din aceeaşi perioadă şi-a descoperit īnclinaţia spre desen şi literatură.
A urmat, din 1926, Facultăţile de Litere şi de Filozofie din Bucureşti. I-a avut profesori pe Nicolae Iorga, Nae Ionescu şi Dimitrie Gusti. Cu Nae Ionescu a colaborat la Cuvīntul, iar cu Dimitrie Gusti a lucrat īn echipele de cercetare etnografică.
Īntre anii 1930 şi 1933, Ernest Bernea a primit o bursă şi s-a specializat īn Sociologie şi īn Istoria Religiilor la Paris, iar la Freiburg (Germania) īn Filozofie (unde a studiat cu Martin Heidegger).
Īn toamna lui 1932, Bernea a cunoscut-o pe Maria Patrichi – Marcela, cum o alinta el –, gălăţeancă, absolventă a Facultăţii de Litere din Bucureşti, cu care s-a căsătorit cinci ani mai tīrziu. Īmpreună au avut un fiu, Horia, şi pe gemene Ana şi Tudora.

Rīnduiala şi mişcarea legionarăRevenit īn ţară, alături de Traian Herseni, la Institutul Social Romān condus de Dimitrie Gusti, Ernest Bernea a avut o contribuţie valoroasă la cercetările monografice īntreprinse īn diferitele zone ale Romāniei, publicānd importante studii şi articole īn revistele de specialitate. Datorită simpatiilor legionare pe care le nutreau colegii săi Ion Ionică, Ion Samarineanu şi D.C. Amzăr (acesta din urmă fiindu-i şi cumnat), Bernea a aderat, īn 1935, la mişcarea legionară. Īn acelaşi an, cei patru au fondat revista Rīnduiala, care a apărut trimestrial timp de trei ani. Tot īn 1935, Ernest Bernea a fost numit conferenţiar la catedra de antropogeografie a lui Simion Mehedinţi, unde a predat sociologie comparată şi primul curs de etnologie din Romānia, pīnă īn anul 1940.
Rīnduiala, revistă de atitudine culturală şi politică, a găzduit semnături importante ale vremii ca Lucian Blaga, Radu Gyr (http://www.fericiticeiprigoniti.net/radu-gyr) şi Haig Acterian. Gruparea de la Rīnduiala s-a īncadrat īn tendinţele epocii de a īntrupa idealul „tinerei generaţii”, sprijinind mişcarea legionară.

Īnchisoarea politicăĪn timpul prigoanei carliste, Bernea a fost īntemniţat īn lagărul de la Vaslui. A scăpat ca prin minune de pogromul antilegionar din 21-22 septembrie 1939 (declanşat de regele Carol al II-lea drept represalii pentru asasinarea premierului Armand Călinescu de către o echipă legionară). Ernest Bernea a fost eliberat cu puţin īnainte de „noaptea cuţitelor lungi” pentru că s-a numărat printre cei care au semnat o declaraţie de desolidarizare de mişcarea legionară, după cum reiese dintr-un document al Securităţii.
Bernea a susţinut mai tīrziu, īn faţa ofiţerilor de Securitate, că a fost exclus din mişcarea legionară īn 1940, „pentru lipsă de activitate”. De fapt, el spunea că din 1937 s-a considerat autoexclus, pentru că viziunea sa politică intrase īn contradicţie cu aceea a mişcării. A fost mai degrabă un mistic rătăcit īn politică, la fel ca mulţi alţi intelectuali interbelici.
După aşa numita „rebeliune legionară”, din ianuarie 1941, Ernest Bernea a fost īnchis īn lagărul de la Tārgu-Jiu şi īn penitenciarul Tg. Ocna, fiind suspect pentru că īşi păstrase postul de funcţionar īn Ministerul Informaţiilor pe timpul guvernării Antonescu-Sima. La numai o lună, a fost eliberat, fiind găsite dovezi că n-a participat la rebeliune. Promovat director de studii īn Ministerul de Externe, a lucrat acolo pīnă la venirea Anei Pauker la conducerea instituţiei, īn anul 1947. Rămas şomer, a fost nevoit să se mute īn satul Poiana Mărului din judeţul Braşov, unde soţia sa īşi găsise un post de profesor. Īn 1948 a fost şi el angajat profesor la şcoala din sat. După numai un an, rearestat, a fost ţinut īn anchetă un an la Braşov pentru presupuse comploturi „ţărăniste” pe care le-ar fi pus la cale. Iar īn 1952 a fost din nou īncătuşat sub acuzaţia de „ideolog al mişcării legionare” şi purtat prin mai multe colonii de muncă de la Canalul Dunăre-Marea Neagră. Eliberat īn 1954, grav bolnav, i s-a fixat domiciliu obligatoriu (http://www.fericiticeiprigoniti.net/baraganul/723-domiciliul-obligatoriu) īn comuna Schei din judeţul Galaţi. Īntre timp, familia sa se mutase la Zărneşti, unde a şi locuit pīnă īn 1962, cīnd Bernea a fost eliberat definitiv.
Dovadă că īn toată perioada detenţiei a fost intransingent faţă de comunişti stă un raport, din 10 decembrie 1954, al mr. Andrei Vaculin către gen. mr. Ady Ladislau, locţiitor al ministrului de Interne. „Īn timpul cīt a stat īn C.M. (colonia de muncă – n.red.) nu a dat dovadă de reabilitare, el este cunoscut că lansa svonuri cu privire la un nou război şi că Horia Sima va veni īn ţară cu un program nou şi īndemna la rezistenţă pe ceilalţi deţinuţi. (…) Dela venirea sa īn comuna Schei, īntreţine legături cu elementele cele mai duşmănoase, manifestă continuu nemulţumire…”. Cu o asemenea „recomandare”, nu-i de mirare că, după trei luni, a fost din nou arestat şi condamnat la 10 ani de temniţă grea, pentru „crimă de activitate intensă contra clasei muncitoare”.
A fost eliberat la 1 octombrie 1962, iar īn 1965, cu sprijinul lui Perpessicius şi al lui Al. Philipide a fost angajat cercetător la institutul de Etnografie şi Folclor al Academiei Romāne, de unde a fost pensionat īn 1972.
Pīnă īn 1989 a fost supravegheat īn continuare de Securitate, iar īn 1984 a fost arestat şi bătut crunt pentru că a refuzat să devină turnător.
A murit la 14 noiembrie 1990 şi a fost īnmormīntat la mănăstirea Cernica.

(Horia Brad – Revista Rost nr. 18 din august 2004 (http://www.rostonline.org/rost/aug2004/bernea_mistic.shtml))http://www.fericiticeiprigoniti.net/images/marturisitori/ernest-bernea/ernest-bernea-0.jpg
„Suferinţa consumă dar şi creşte fiinţa noastră morală pentru că prin arderea răului din noi ea ne purifică şi īnalţă.”Ernest Bernea, un om de o modestie rarăErnest Bernea (http://www.fericiticeiprigoniti.net/ernest-bernea) a fost arestat pentru apartenența sa la Mișcarea Legionară, fost director īn Ministerul de Externe, profesor de sociologie, coleg cu Traian Herseni. Avea o cultură aleasă, un om de o modestie rară. Povestea frumos īntre două boli, cānd uita de ele. Era foarte obsedat de ideea că-i cel mai bolnav. Am regretat despărțirea de dumnealui și de cultura sa1.

(Salcă Alexandru – Dăruit cu suferință. Memorii I, Editura Transilvania Expres, Brașov, 1998, p. 159)
1. Īntālnirea memorialistului cu Ernest Bernea a avut loc īn penitenciarul Brașov, camera 5.Ernest Bernea şi „mănăstirea de tămāie“
„Libertatea nu poate fi găsită decāt īn inima ta. Nu căta īn jurul tău ceea ce ai īn tine. Sfarmă piatra ce acoperă aurul.”http://www.fericiticeiprigoniti.net/images/marturisitori/ernest-bernea/ernest-bernea-2.jpg
Cine citeşte „Spaţiu, timp şi cauzalitate la poporul romān” sau eseurile lui Ernest Bernea (http://www.fericiticeiprigoniti.net/ernest-bernea) cuprinse īn „Īndemn la simplitate” sau „Dialectica spiritului modern” surprinde rafinamentul şi profunzimea gāndirii, echilibrul judecăţilor, sensibilitatea cu care „simte” fiecare tremur al problemei pe care o abordează, buna-cuviinţă care răzbate din orice rānd scris. Citindu-l şi studiindu-i viaţa, mi-a venit fără voie īn minte imaginea „mănăstirii de tămāie” prezentă īn basmele romāneşti, loc al purităţii şi desăvārşirii.
Născut la Focşani pe 28 martie 1905, Ernest Bernea a copilărit la Brăila. Tatăl său, Marcu, era ţăran moldovean din īmprejurimile Galaţiului, devenit magazioner īn portul Brăila, iar mama sa, Tudora, casnică, era fiica unui ardelean stabilit pe malurile Dunării. Copilăria aspră, petrecută īntr-un cartier muncitoresc, l-a marcat definitiv. Pānă la sfārşitul vieţii s-a mulţumit cu un trai auster, chiar sărăcăcios. Ironia istoriei a făcut ca īn dosarele de anchetă ale Securităţii Bernea să fie īncadrat la rubrica „originea socială” ca „mic burghez”!
Primul Război Mondial a lovit crunt familia Bernea. Fiul cel mare al familiei a murit pe front, tatăl a căzut grav bolnav, astfel că micul Ernest a fost luat şi crescut o perioadă ca şi copil de trupă īn Botoşani. Revenind la Brăila, devenit cel mai mare dintre fraţi, Ernest Bernea a trebuit să muncească de timpuriu pentru a-şi ajuta mama şi cei patru fraţi. A vāndut covrigi, a fost īngrijitor īn port, a lucrat ca tăietor de lemne şi a dat meditaţii la matematică pentru copiii familiilor īnstărite. Ultimii ani de liceu īi face īn particular la Tecuci, unde merge doar pentru a-şi da examenele, pentru a avea timp să lucreze.

Parte a elitei culturale interbeliceDupă finalizarea studiilor secundare, Ernest Bernea se īnscrie īn anul 1926 la Facultatea de Litere şi Filozofie din Bucureşti. Aici s-a apropiat de Nae Ionescu, devenind colaborator la „Cuvāntul”, şi mai ales de Dimitrie Gusti, devenind membru īn vestitele echipe gustiene de cercetare etnografică. Din această perioadă se formează personalitatea savantului, o sinteză rară de sociolog, etnolog şi filosof, unică īn cultura romānă.
Īntre anii 1930 şi 1932, Ernest Bernea a primit o bursă şi s-a specializat īn Sociologie şi īn Istoria Religiilor la Paris, iar la Freiburg (Germania) īn Filozofie (unde a studiat cu Martin Heidegger).
Īn toamna lui 1932, Bernea a cunoscut-o pe Maria Patrichi (Marcela), gălăţeancă, absolventă a Facultăţii de Litere din Bucureşti, cu care s-a căsătorit cinci ani mai tārziu. Īmpreună au avut un fiu, Horia, şi pe gemenele Ana şi Tudora. Maria este cea care va duce greul familiei īn anii cānd soţul era marginalizat sau arestat, sfārşindu-şi īn cele din urmă zilele, de o boală necruţătoare, īn anul 1965.
Revenit īn ţară, activează īn cadrul Institutului Social Romān condus de Dimitrie Gusti, avānd o contribuţie valoroasă la cercetările monografice īntreprinse īn diferitele zone ale Romāniei, publicānd importante studii şi articole īn revistele de specialitate. De asemenea, īn aceeaşi perioadă, Bernea lucrează ca bibliotecar la Seminarul de Sociologie al profesorului Gusti de la Universitate. Remarcat de profesorul Simion Mehedinţi, Ernest Bernea a fost numit asistent la Catedra de antropogeografie, unde a predat Sociologie comparată şi primul curs de Etnologie din Romānia, devenind şi vicepreşedinte al Societăţii Studenţilor īn Geografie „Soveja”.

„Rānduiala”Īn anul 1935, Bernea se īnscrie formal īn Mişcarea Legionară, activānd īn cuibul „Axa”, condus de Mihail Polihroniade. La luarea acestei decizii a contribuit şi faptul că numeroşi colaboratori şi prieteni erau deja membri sau simpatizanţi legionari, cum ar fi profesorul Mehedinţi, Traian Herseni, Ion Ionică, Ion Samarineanu şi D.C. Amzăr (care-i era şi cumnat).
Cu ultimii trei a fondat revista „Rānduiala”, care a apărut timp de trei ani, trimestrial. Publicaţie de mare ţinută, īn care au mai semnat condeie ilustre precum Lucian Blaga, Radu Gyr (http://www.fericiticeiprigoniti.net/radu-gyr) sau Haig Acterian, „Rānduiala” nu a fost o revistă cu caracter politic şi propagandistic, ci se īnscria īn tendinţa generală a „tinerii generaţii” din acea perioadă de a identifica, evidenţia şi potenţa geniul cultural romānesc. Ca şi alţi autori contemporani, cei de la „Rānduiala” au căutat aceste valori īn lumea satului, īnsă nu la un nivel filosofic, speculativ, ci pornind de la cercetări de teren cu caracter interdisciplinar. Acum īşi definitivează Bernea concepţia sa despre lumea rurală romānească arhaică ca o comunitate de viaţă īnchegată şi firesc crescută, care, īn condiţiile istorice vitrege prin care neamul nostru a trecut, a devenit de fapt depozitarul valorilor noastre autentice. Această lume īncepuse demult să se destrame, īnsă Bernea credea că īn anumite locuri „satul romānesc stăruie să trăiască o viaţă nealterată, armonioasă şi echilibrată, bogată īn valori tradiţionale, ca un produs curat al pămāntului şi istoriei locale”. Aplecarea „cu dragoste (căci fără dragoste nici ştiinţa nu e cu putinţă)” asupra realităţilor satului romānesc ne poate aduce o imagine a unui posibil model de fiinţare romānească. Principalele valori pe care Bernea le identifică īn acest complex excurs intelectual sunt simplitatea, rānduiala şi conştiinţa prezenţei sacrului, precum şi un mod de viaţă prin care omul este integrat īn mod firesc īn lume, cosmos şi absolut. Această viziune integratoare i-a atras īn numeroase rānduri eticheta de „mistic”, care īn anii comunismului īi va atārna precum o piatră de moară…

Arcanele īnchisorilor şi lagărelorĪn urma unor anchete ale poliţiei, care-l bănuia de continuarea activităţii legionare, Bernea este arestat īn vara anului 1942 şi internat īn lagărul de la Tārgu Jiu, de unde este scos, se pare, prin intervenţia mareşalului Ion Antonescu, care-l preţuia īn mod deosebit, īn februarie 1944. Promovat director de studii īn Ministerul de Externe, a lucrat acolo pānă la venirea Anei Pauker la conducerea instituţiei, īn septembrie 1947, cānd este comprimat.
Rămas şomer, Bernea a fost nevoit să se mute īn satul Poiana Mărului din judeţul Braşov, unde soţia sa īşi găsise un post de profesor. Īn 1949 a fost şi el angajat profesor de fizică şi chimie la şcoala din sat, īnsă la scurt timp a fost rearestat (august 1949) şi ţinut īn anchetă la Braşov, pentru presupuse comploturi „ţărăniste” pe care le-ar fi pus la cale, pānă īn martie 1950. Revine la catedra din sat, dar un denunţ calomnios al unui „prieten” ziarist face ca īn iulie 1952 să fie din nou īncătuşat sub acuzaţia de „ideolog al mişcării legionare” şi să fie trimis spre „reeducare” īn coloniile de muncă de la Canalul Dunăre-Marea Neagră.
Pentru că a refuzat „reeducarea (http://www.fericiticeiprigoniti.net/efectele-reeducarii)” comunistă s-a considerat necesar ca, după expirarea celor doi ani legiuiţi de detenţie administrativă, să fie trimis īn vara anului 1954 cu domiciliu obligatoriu (http://www.fericiticeiprigoniti.net/baraganul/723-domiciliul-obligatoriu) īn comuna Schei din regiunea Galaţi, fără a avea voie să se īntālnească cu familia, care se mutase īntre timp la Zărneşti. Din acest domiciliu forţat el este din nou arestat la 30 martie 1955.
Data arestării nu este deloc īntāmplătoare, īn aceeaşi perioadă fiind arestaţi la Mănăstirea Vladimireşti părintele Ioan Iovan (http://www.fericiticeiprigoniti.net/ioan-iovan), maica Mihaela Iordache (http://www.fericiticeiprigoniti.net/mihaela-iordache) şi maica stareţă Veronica. Legătura dintre Vladimireşti şi savantul exilat īn Bărăgan era tānărul pe atunci Roman Braga (http://www.fericiticeiprigoniti.net/roman-braga).

„Mănăstirea culturală”Acesta, proaspăt eliberat de la Canal (http://www.fericiticeiprigoniti.net/canal), dorea să se călugărească, inspirat printre altele şi de īndemnurile lui Ernest Bernea. Īntr-un proces-verbal de interogatoriu din 12 aprilie 1955 al părintelui Braga, inclus īn dosarul de anchetă al arestaţilor de la Vladimireşti, aflăm că Ernest Bernea, deţinut īn 1952 la colonia de muncă Peninsula, proiecta colegilor de suferinţă un posibil model de rezistenţă la adresa ravagiilor făcute de puterea comunistă. El urma să fie cuprins īntr-un „Abecedar spiritual”, din care oamenii să devină conştienţi de pericolele la care sunt expuşi şi modalitatea de a se salva. Punctul cel mai sensibil era cultura romānească. Aceasta era distrusă de un regim diabolic. Mai mult, spiritul diabolic lua locul adevăratului spirit al culturii romāneşti, falsificānd-o. Faptul se īntāmpla sistematic din august 1944, iar Bernea era hotărāt să lupte pentru a-i face pe oameni conştienţi de acest lucru.
Cei care īşi asumau promovarea adevăratului spirit naţional şi a adevăratei culturi romāneşti urmau să se formeze īntr-o „mănăstire culturală”, splendidă imagine a utopismului romānesc, „mănăstirea de tămāie, cu pereţii de alămāie”. Aflaţi dincolo de frămāntările politicului, dar īn slujba societăţii, ostenitorii urmau să răspāndească luminile credinţei creştine şi cele ale culturii, care să īnlăture tenebrele diavolului. Această luptă, īn numele spiritului, este singura posibilă īn opinia lui Bernea, care afirmă, pe de altă parte, lipsa unei potriviri īntre politică şi creştinism, ceea ce īnseamnă implicit respingerea violenţei, căile adevărate fiind ale apostolatului şi martiriului.
Prin informatori, Securitatea aflase īncă din 1954 de aceste idei ale lui Ernest Bernea, precum şi de faptul că Roman Braga considera că această idee deja se īmplineşte īn mănăstiri precum Slatina sau Vladimireşti. Cum ofiţerii Securităţii īncercau demult să demonstreze că la Vladimireşti se desfăşura activitate legionară mascată (fapt nereal, recunoscut īn unele documente chiar de agenţii care anchetau cazul), s-a crezut că opiniile lui Bernea, ca fost „ideolog” legionar, pot reprezenta o dovadă a faptului că legionarii intră īn mănăstiri pentru a continua īn mod ascuns activitatea lor politică. Şi cei de la Vladimireşti, şi Bernea au fost arestaţi fără a exista nici o dovadă īn acest sens, sperāndu-se că acestea vor ieşi īn urma anchetei.

Omul e mai mult decāt o fiinţă producătoareĪn cele din urmă, īn cazul Vladimireşti, cei arestaţi au fost condamnaţi pentru faptul că pe la mănăstire a trecut un fugar care ucisese doi subofiţeri de Miliţie, iar īn ceea ce-l priveşte pe Ernest Bernea, nu s-a putut stabili o legătură de cauzalitate īntre afirmaţiile lui şi fenomenul monahal din Romānia comunistă. Īnsă anchetatorii au reţinut prestigiul de care se bucura savantul şi faptul că, totuşi, deşi nonviolentă şi pur spirituală, modalitatea de rezistenţă anticomunistă propusă de el era mult mai periculoasă decāt lupta deschisă cu arma īn mānă. De aceea, au fost scoase de la naftalină vechile lui scrieri „legionare”, fiind acuzat că prin ele a atacat ideologia comunistă. Īn cadrul anchetelor, Bernea a recunoscut deschis că nu este de acord cu comunismul:
„Am scris īmpotriva comunismului īn ceea ce priveşte fenomenul economic şi problema omului, adică: Īn privinţa economicului, mi-am exprimat părerea că economicul este una din manifestările societăţii, şi nu baza determinantă a ei, cum este īn marxism. La fel, definiţia marxistă, omul fiinţă producătoare, mi s-a părut insuficientă, dimensiune pe care am recunoscut-o integrānd-o altor dimensiuni, aşa cum sunt: omul fiinţă raţională, omul fiinţă morală, socială şi politică”.
După finalizarea anchetei la Galaţi, Ernest Bernea este trimis īn judecată, fiind condamnat de Tribunalul Militar Teritorial Bucureşti la 10 ani de detenţie grea şi confiscarea parţială a averii, pentru „activitate intensă contra clasei muncitoare” (articolul 193 C.P. comunist). Ca un amănunt, cānd organele statului s-au deplasat la Schei şi Zărneşti pentru a pune īn practică confiscarea averii lui Bernea, acestea au constatat că el nu dispunea de nici un fel de avere…
Şi-a petrecut cea mai mare parte a anilor de detenţie la Aiud (http://www.fericiticeiprigoniti.net/aiud). Despre atitudinea lui Ernest Bernea acolo, cei care l-au cunoscut mărturisesc: „Aştepta īn linişte să se īmplinească, īn curānd, cei zece ani de puşcărie la care fusese condamnat, la capătul cărora urma să plece īn libertate”. A fost eliberat la 1 octombrie 1962 şi, după o intensă acţiune de verificare a atitudinii sale īn libertate, organele statului au acceptat īn anul 1965, după numeroase demersuri ale lui Perpessicius şi Al. Philipide, ca Bernea să fie angajat cercetător la Institutul de Etnografie şi Folclor al Academiei Romāne, de unde a fost pensionat īn 1972. Īnsă, urmărirea sa a continuat neabătut pānă īn 1989, īn anul 1984 fiind chiar arestat şi bătut crunt pentru că a refuzat să dea informaţii Securităţii. Īn ceea ce priveşte opera sa, īn pofida eforturilor de a o face „acceptabilă”, ea a fost respinsă īn mod constant de către edituri, la presiunile autorităţilor. Abia mult după 1990, lucrările sale au īnceput să fie (re)publicate, cel mai consistent proiect īn acest sens aparţinānd Editurii Vremea.
Ernest Bernea a murit la 14 noiembrie 1990 şi a fost īnmormāntat la Mănăstirea Cernica.

„Cel ce urcă muntele”Poate cea mai apropiată sufletului meu dintre cărţile lui Bernea este „Cel ce urcă muntele”. Am trăit intens alături de călătorul din eseu arcanele urcuşului, i-am simţit deznădejdea şi m-am bucurat de privirea limpede de la sfārşit. Mi-l īnchipuiam ca un titan care strānge din dinţi la fiecare pas. Cu atāt mai ciudată mi s-a părut poza autorului de pe copertă (foto), surprins īntr-o stare de linişte sufletească, la masa de scris. Un asemenea om greu părea să fi putut descrie asemenea zbateri. Privind mai atent, am zărit o urmă de suferinţă atent controlată, o trăire spirituală adāncă şi īnvăluitoare şi o privire „ca īn ziua cea dintāi”. Acolo la birou, acel om urca muntele, mereu şi mereu. Mi-am dat seama că sunt şi altfel de căi de a ajunge īn vārf. Nu trebuie să strigi, să-ţi clamezi durerea şi deznădejdea. Trăind intens īn interior, dar liniştit, avānd īncredere că pasul următor te va duce mai aproape de liman, asimilānd durerea īntr-o formă superioară de spiritualitate, delicat, dar īn acelaşi timp plin de putere, discret, dar ferm, se poate urca orice Golgotă, oricāt ar fi de grea, bucuria zorilor topind īn suflet toate durerile adunate sub pecetea tainei.
Viaţa īntreagă şi proiectele lui Ernest Bernea se adună īn această fotografie, īn care savantul ne apare ca un monah al mănăstirii culturale, al „mănăstirii de tămāie”, gāndind la o carte care să alunge spiritul malefic intrat īn cultura romānă şi să readucă īn conştiinţa noastră rānduiala, simplitatea şi credinţa īn Dumnezeu.

(George Enache – Ziarul Lumina (http://www.ziarullumina.ro/articole;1502;0;37763;0;Ernest-Bernea-si-manastirea-de-tamaie.html))Teodora Bernea: „Tata era pentru noi un zeu”
http://www.buciumul.ro/wp-content/uploads/2015/11/ernest-bernea-3.jpg (http://www.buciumul.ro/2015/11/14/ernest-bernea-un-mistic-ratacit-in-politica/ernest-bernea-3/)Doamna Teodora Bernea este singurul urmaş direct al lui Ernest Bernea care trăieşte īn Romānia. Sora sa geamănă, Ana, a emigrat īn SUA, iar Horia Bernea, cunoscutul pictor şi ctitor al Muzeului Ţăranului Romān din Bucureşti, a plecat la cele veşnice īn urmă cu cīţiva ani.
De formaţie inginer hidrotehnician, astăzi pensionară, Teodora Bernea locuieşte īn cartierul bucureştean Drumul Taberei, chiar īn apartamentul care a aparţinut tatălui său.
– Ce amintire pregnantă despre Ernest Bernea (http://www.fericiticeiprigoniti.net/ernest-bernea) vă vine acum īn minte?
– Mi-l amintesc privindu-mă calm, parcă dus cu gīndul altundeva. Nu-mi vine īn memorie nimic ieşit din comun īn legătură cu el, pentru că era constant discret, sobru, delicat. Se cenzura aspru şi era foarte atent să nu greşească faţă de cineva. Nu ridica tonul niciodată. Spre exemplu, eu sīnt un om care īn toată copilăria sa a primit o singură palmă de la tata. Stăteam la Poiana Mărului, aveam şapte ani şi mi-a zis să nu mă duc la moară, unde vroiam să mă joc. I-am răspuns că nu, dar am plecat spre moară. M-a prins din urmă şi mi-a dat o palmă uşoară, ca să nu-l mai mint. I-a părut rău o săptămīnă: īi spunea mamei că e odios să loveşti pe cineva fără apărare. De altfel, am fost singurul copil din familie pedepsit astfel.
– Vă amintiţi cīnd l-au arestat ?
– Ultima dată, da, că aveam 11 ani. Ne aflam la Poiana Mărului, era cinci dimineaţa. Horia plecase să se īntīlnească cu nişte geologi să caute nu ştiu ce pietre, pentru era pasionat de geologie. Pe drum s-a īntīlnit cu un ARO al Securităţii, dar n-a ştiut cine se afla īn el. Şoferul l-a īntrebat dacă ştie unde locuieşte Ernest Bernea. Fratele meu a zis imediat: „Cum să nu. Vă īndrum eu” şi i-a adus pe securişti acasă. L-au arestat pe tata. Horia era tare supărat şi īi īnjura. Avea 13 ani.
– Īn familie, Ernest Bernea s-a dezis vreodată de orientarea lui politică din tinereţe?
– Nu. Dar ăsta a fost un subiect īnchis. Nici nu a spus că a făcut bine că a intrat īn mişcarea legionară, dar nici nu a regretat.
– După ce s-a eliberat din īnchisoare, s-a plīns de ceva?
– Nu. Cum n-a vorbit despre mişcarea legionară şi despre ce a făcut īn vremea aceea, aşa a tăcut şi cu privire la perioada de puşcărie.
– De ce ?
– Probabil că se temea, fiindcă prigoana a fost īngrozitoare pīnă la sfīrşitul regimului comunist. Nu avea voie să spună prin ce trecuse. Apoi, legionarul era văzut ca un monstru īn timpul comunismului; ca să ne dumirească ar fi trebuit să ne spună mult prea multe. Eu īl mai īntrebam unele lucruri, dar mereu ocolea un răspuns. „N-ai cum să īnţelegi” – īmi spunea.
– Ce ştiaţi despre el cīnd se afla īn temniţă?
– Mama a avut un merit extraordinar, pentru că ni l-a ţinut prezent īn cei 11 ani īn care a fost īnchis a doua oară. Deşi o duceam foarte greu, iar mama abia se descurca să ne ţină la şcoală, era necăjită pe ea īnsăşi că nu se putea abţine să nu-i scrie despre dificultăţile noastre. Considera că el nu merită să fie īmpovărat şi cu necazurile de acasă. Totuşi, īi scria pentru că el vroia īntotdeauna adevărul şi apoi pentru că trebuia şi ea să spună cuiva ce i se īntīmplă. Mama nu-şi īngăduia nici măcar un gīnd mai puţin bun despre tata, darămite vreo vorbă. L-a zugrăvit astfel īn faţa noastră īncīt, cīnd s-a īntors din puşcărie, aproape că nu s-a putut ridica la īnălţimea imaginii pe care o aveam despre el. Era pīnă la urmă un om, dar noi īl vedeam ca pe un zeu.
– Cum adică?
– De pildă, eram studentă şi īmi era ruşine numai la gīndul că tata m-ar putea vedea copiind şi de aceea n-am copiat niciodată; eram invitată la reuniuni studenţeşti şi īmi era jenă să mă duc, pentru că mă gīndeam ce-ar zice tata dacă m-ar vedea la dans. Cīnd s-a īntors nu-l lăsam să facă nici un efort, ca să-l protejăm. Dacă am fi avut o altfel de mamă, īn fond puteam să-l privim ca pe un străin, că a plecat cīnd eram mici de cīţiva ani şi a venit cīnd eram cu facultăţile terminate şi la serviciu.
– Ce-şi dorea să realizeze cel mai mult după ce a ieşit?
– Să fie publicat. Lucra 8-10 ore pe zi, citea şi scria. Dar editurile nu-l publicau pentru că era pus la index. El ştia şi totuşi īncerca mereu să spargă această blocadă.
– Din ce trăia atunci?
– A fost consultant la Institutul de Etnografie şi Folclor pīnă cīnd a ieşit la pensie. Avea o pensie mizeră, de 1.400 de lei. Cu 700 de lei plătea rata la acest apartament, iar cu restul se īntreţinea. Nu accepta să-l ajutăm cu bani. Şi se descurca aşa. Mama murise deja, imediat după ce s-a īntors el din īnchisoare. La 56 de ani s-a prăpădit din cauza unui cancer. A fost o mare lovitură pentru el. O iubea mult.
– Care dintre copii l-a moştenit cel mai mult din punct de vedere spiritual?
– Pe plan moral ne-a marcat pe toţi trei, dar spiritual, ca preocupări şi cele mai multe trăsături de caracter, clar l-a moştenit Horia. De pe cīnd avea cinci ani desena tot felul de case, lucruri ţărăneşti şi ţărani ; a căutat mult pe partea asta de etnografie. Aşa că atunci cīnd a făcut Muzeul Ţăranului nu s-a mirat nimeni din cei care īl cunoşteau. Aici se aseamănă cel mai mult cu tata, care a contribuit la facerea de către Dimitrie Gusti a Muzeului Satului. Cīnd păşea īn secţia de patrimoniu a muzeului, colegii săi spuneau că parcă intra īn transă.
– La anul se īmplinesc o sută de ani de la naşterea lui Ernest Bernea, cum īi este posteritatea: recunoscătoarea sau indiferentă ?
– Am avut discuţii cu conducerea Muzeului Satului, voi cere sprijinul şi altor oameni de cultură pentru a marca acest moment. Din păcate, mijloacele mele sīnt foarte reduse şi nu mă voi descurca singură. Ar trebui măcar să tipărim unul, două manuscrise din cele 20 de cărţi ale tatei rămase inedite. Pīnă acum i-au fost publicate puţine volume şi din cauza izolării pe care a suferit-o īnainte de ’89 nu este prea cunoscut.

(Interviu realizat de Nicolae Tescanu – Revista Rost (http://www.rostonline.org/rost/aug2004/bernea_teodora.shtml))

Sursa:https://www.buciumul.ro/2019/11/14/ernest-bernea-un-mistic-ratacit-in-politica/

latan.elena
10.02.2020, 18:05
https://www.youtube.com/watch?v=s0Oy_buHYiA

latan.elena
10.02.2020, 18:05
https://www.youtube.com/watch?v=O3ELiD-SS8E

latan.elena
10.02.2020, 18:06
https://www.youtube.com/watch?v=EnMeLxoQOEE

latan.elena
10.01.2021, 15:35
(https://ortodox.md/tag/ernest-bernea/)Arhive Ernest Bernea - Portalul "Moldova Ortodo (https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fortodox.md%2Ftag%2Fernest-bernea%2F&psig=AOvVaw27pKzLn2il-y9qL7Js-4U3&ust=1610364420475000&source=images&cd=vfe&ved=0CA0QjhxqFwoTCOCKrY2hke4CFQAAAAAdAAAAABA0)